KBO speerpunt
digitalisering

Digitaal bijblijven

Het EU-programma Active and Assisted Living (AAL) heeft als doel actief en gezond ouder worden met behulp van ICT en technologie.
Op de website hieronder vindt u veel infomatie. Lees meer over de AAL-projecten.

E-health

Met e-health is het mogelijk om thuis zorg te ontvangen. Zoals beeldbellen met een huisarts of verpleegkundige, maar ook aan eenvoudige medische handelingen die thuis uitgevoerd kunnen worden en waarbij een verpleegkundige meekijkt. OP de website van Zorg van nu vindt meer informatie. zorgvannu.nl

Digitale belastingaangifte

Het doen van belastingaangifte gebeurt steeds vaker digitaal. Voor senioren die dit lastig vinden is er hulp. Ieder jaar helpen gecertificeerde belastinginvullers leden van KBO die hulp nodig hebben bij het invullen van hun belastingaangifte. neem contact op met uw afdeling voor meer informatie.

Cursussen

Welkom Online

Onze samenleving digitaliseert, maar nog lang niet iedereen vindt zijn of haar weg in de digitale wereld. Speciaal voor hen is er een lesprogramma ontwikkeld.

Welkom Online is een gratis online lesprogramma bestaande uit vijf lessen die inspelen op de behoeftes en wensen van de deelnemer:
Het dagelijkse leven;
Het actieve leven;
Het sociale leven;
Het gezonde leven;
Het mobiele leven.

Een deelnemer gaat in 6-12 weken samen met een begeleider door het lesprogramma heen.

Doelgroep en doel

Het online lesprogramma is bedoeld voor mensen die zelden of nooit online zijn geweest.
Vaak zijn dit 65+ers. Zij worden begeleid door studenten, kinderen, kleinkinderen, vrijwilligers of andere mensen uit hun omgeving.
Welkom Online wil mensen kennis laten maken met de mogelijkheden van het internet en ze digitaal zelfredzaam te maken. Welkom Online wil hiermee bereiken dat ouderen digitaal vaardiger worden, meer contact krijgen met vrienden en families en ook plezier kunnen beleven door online te zijn.

Samenwerking

Nationaal Ouderenfonds, VodafoneZiggo, Samsung en ASML zijn een samenwerking aangegaan om met behulp van het lesprogramma Welkom Online ouderen wegwijs te maken in de digitale wereld. Zo worden ouderen digitaal vaardiger en kunnen ze optimaal deelnemen aan de maatschappij.

Zelfstandig

Wilt u zelf digitaal zelfredzamer worden en ontdekken wat online zijn voor u kan betekenen? U kunt zelfstandig aan de slag met Welkom Online!

Begeleiding bij Welkom Online

Heeft u hulp nodig van een vrijwilliger bij het volgen van het lesprogramma Welkom Online? Dit kan via het Nationaal Ouderenfonds. Bel 088 344 2000. Het Ouderenfonds staat voor u klaar.

Klik hier voor meer informatie over en aanmelden voor Welkom Online.

Digihandig

Het internet biedt veel kansen. Maar een smartphone kan soms ingewikkeld zijn. De DigiHandig app helpt u op uw eigen tempo te leren op uw smartphone.

DigiHandig is voor alle beginnende smartphonegebruikers. In DigiHandig oefent u met apps in een veilige omgeving. Ook leert u meer over de mogelijkheden van de mobiele telefoon en hoe u deze bijvoorbeeld opgeruimd houdt. U vindt in DigiHandig een divers aanbod van lessen voor zowel beginners als gevorderden. U kan bijvoorbeeld leren hoe u berichten stuurt of hoe de apps van de digitale overheid werken. Maar u leert ook hoe u routes kunt plannen met uw telefoon of nieuws kunt lezen.

De (gratis) app installeren op uw smartphone of tablet

Weet u nog niet hoe u apps kunt installeren? Vraag iemand uit uw omgeving om u hier even bij te helpen. U kunt ook hulp vragen bij de bibliotheek of een buurthuis. Als de app erop staat, kan u zelf oefenen. In een veilige omgeving. Ook fijn: de app werkt niet met moeilijke inlogcodes en wachtwoorden.

U kunt de DigiHandig app hier downloaden download-app

Veilig gebruiken

DigiHandig is gemaakt in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Veiligheid is heel belangrijk. Bij DigiHandig hebt u geen account. Dat betekent dat alles anoniem is. Er wordt nooit privacy-gevoelige informatie opgeslagen.

In de oefenomgeving van DigiHandig kan u daarnaast fouten maken zonder dat dit problemen oplevert in de echte wereld. Het is een probeer-omgeving. Zodat u zorgeloos kunt oefenen.

Alle informatie leest u op: digihandig.nl