naar top button

Siep & Co

Een leerzame dag

Op 20 juni zijn wij 's morgens om 10.00 uur als K.B.O. Oldambt op excursie geweest naar Siep & Co in Oude Pekela. Wij waren met 16 leden.
Siep & Co staat voor: Stichting Industrieel Erfgoed Pekela & Culturele Ontwikkeling.
Siep & Co is gehuisvest in een oude strokartonfabriek van Free & Co.
We werden ontvangen door vrijwilligers met koffie/thee en cake.
De vrijwilligers gaat de industrie die vroeger in de Pekela's zijn geweest na aan het hart.
Tijdens de koffie en thee kregen we een film te zien hoe het leven vroeger in de Pekela's was, met uitleg over de vele industrie en het Pekelder diep die vroeger erg vervuild was door de afval van de fabrieken.

machine Na de koffie en de film werden we in twee groepen ingedeeld.
De ene groep ging al de fabriek in, de andere groep waar ik bij was kreeg uitleg over de hennepteelt. In een deel van de fabriek werd hennep verwerkt tot bouwmaterialen en voor de auto industrie. Niet voor medicinale doeleinden.
Onze groep ging nu ook de fabriek in.

In de fabriek zagen we vele oude machines zoals voor de kartonindustrie en voor andere bedrijven die in de Pekela's zijn geweest en er nog zijn. Het was erg interessant.

Er stond ook een oude brandweerauto die ze helemaal hebben opgeknapt. De brandweerauto heeft 4 spuitmonden. Er was nogal eens een brand in de strokarton fabrieken en stro/karton wil wel branden.

Verder stond er op het terrein een plaggenhut. Daar kon je zien hoe de mensen vroeger leefden met turf voor de kachel.

bradweerauto plaggenhut

lunch Het was best een wandeling en na de rondleiding had iedereen wel trek gekregen in de lunch. We namen afscheid en bedankten iedereen van Siep & Co. Samen in auto's en sommigen op de fiets gingen wij naar “de Binding".

Daar stond een heerlijke lunch voor ons klaar met mosterdsoep, belegde broodjes, huzarensalade, gehaktballen etc. en verder melk en karnemelk. Het was een geslaagde leerzame dag. M. Luppes

gedicht